суботу, 6 грудня 2014 р.

Виховний захід "Дорога до скарбу"

                       Виховний захід "Дорога до скарбу."

Мета виховного заходу: формувати пізнавальний інтерес, поглибити і виявити знання учнів 10-их класів з курсу "Неорганічна хімія"
Форма проведення: інтелектуальна гра.
Методи проведення: бліц-тур, вікторини, хімічний експеримент, ребуси, кросворди.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, кросворд, ребус, ключі, чорний ящик, переносна дошка, сажа.
Обладнання для дослідів: бензойна кислота, фанерна дощечка з отвором, хвойні гілочки, скляний ковпак, спиртівка, виготовлені паперові квіти з фільтрувального паперу, розчини: FеС13, КSСN, К4Fе(СN)6, НС1, Н2S04, AgNOз, ВаСl2, набір індикаторів.


Вступне слово вчителя.
Шановні гості! Сьогодні тут зібрались учні 10-х класів, щоб показати та розширити свої знання з хімії, позмагатися, поспілкуватися, бо гра — це не просто забава, а водночас розумна та весела школа життя. В іграх закладена народна мудрість, вони не лише розвивають фантазію, кмітливість, інтелект, а й учать справедливості, чесності. Тож розпочнемо.
Ведучий 1 Участь у грі беруть дві команди по 5 учнів. Просимо учасників зайняти свої місця. Ваша мета: відкрити цю скриньку, в якій міститься приз. Право відкрити цю скриньку має та команда, яка отримає більше ключів після семи конкурсів, та відгадає слово-код. Ключ одержує та команда ,яка за підсумками журі перемагає в конкурсі.
Прошу вибрати капітанів та представити свої команди.
Ведучий 2 Розпочнемо із бліц-турніру. Кожна команда отримає по десять запитань. Відповідають учасники по черзі, тобто кожен дасть відповідь на два запитання. Часу на роздуми немає, відповідь давати зразу.
Запитання для першої команди:



1.                Який газ найлегший? (Водень)
2.                Найпоширеніший елемент у земній корі. (Оксиген)
3.                Найтвердіша природна речовина. ( Алмаз)
4.                Продовжити ряд: електрон, нейтрон... (Протон)
5.                На   який   хімічний   елемент   багата   морська   капуста— ламінарія? (Йод)
6.                Що  спільного   в   елементів  одного   періоду?   (Кількість енергетичних рівнів)
7.                Формула вищого оксиду елемента V групи. (Е205)
8.                Як змінюються металічні властивості елементів в періодах? (Послаблюються)
9.                Яку    кислоту    використовують    для    осушення    газів? (Сульфатну)
10.             Яку воду називають твердою? ( вода яка містить йони Са   та
Мg2+)
Запитання для другої команди:
1.      Назвіть найпоширеніший елемент Всесвіту. (Гідроген)
2.      "Той, що не підтримує життя"— про який елемент йде мова.
(Азот)
3.      Найтугоплавкіший метал. (Вольфрам)
4.      Який елемент спочатку знайшли на Сонці, а потім на Землі?
(Гелій)
5.      Найелектронегативніший елемент.( Флуор)
6.                Що спільного в елементів однієї групи та підгрупи? (Кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні)
7.                Яку сполуку з гідрогеном утворює елемент V групи головної підгрупи? (ЕН3)
8.                Як    змінюються    неметалічні    властивості    в    групах? (Послаблюються)

9.                Яка кислота входить до складу шлункового соку? (Хлоридна)
10.            Які добрива називають селітрами? (Солі нітратної кислоти)


Ведучий 1 Конкурс другий. Вибрати зайве в тріаді та пояснити своє рішення. Завдання для команд на картонках. На роздуми одна хвилина. Завдання одній команді:
1.                Каталізатор, індикатор, інгібітор. (Індикатор — не впливає на швидкість реакції)
2.                Фільтрування, дистиляція, окиснення. (Окиснення — не є методом розділення сумішей)
3.                S02, СО, Р205 (СО — не є кислотний оксид)
4.                F, СІ, S (S — не є галоген)
5.      НС1, НNOз, НВг.( HNОз — є оксигеновмісною кислотою)
Завдання другій команді:
1.                Хлороводень,  сірководень,  бромоводень  (сірководень  — кислота, утворена речовиною, яка не є галогеном).
2.                Сполучення, заміщення, кристалізація, (кристалізація — не є типом реакції)
3.                S02, СО, MgО. (MgО — не є кислотним оксидом)
4.                К, Na, Fе. (Fе - не є лужним металом)
5.      Н2S04, Н2С03, Н3РО4. (Н3РО4 - є трьохосновною кислотою)
Ведучий 2 Конкурс 3. Чи знаєте ви хімічні елементи? (Заготовки
завдання на картонках)
Завдання ваше: вписати у клітинки 1, 2, 3, 4 символи хімічних елементів ( до № 83), що позначаються однією латинською літерою. У сполученні 1-2, 1-3, 1-4, 2-3, 2-4, 3-4 вони повинні утворювати символи елементів, що позначаються двома літерами. Та команда, яка виконає завдання швидше і правильно, одержує ключ.

1
2
3
4






S
N
В
І

Поки команди думають, ми подивимось цікавий дослід під назвою "Зимовий сад".
Опис досліду: під скляним ковпаком на фанерній дощечці закріплюють гілочки хвойних рослин і в отвір, зроблений посередині її, ставлять чашечку з бензойною кислотою. При підігріванні чашечки знизу полум'ям спиртівки бензойна кислота возгоняється. Перейшовши в газоподібний стан, вона зразу ж у повітрі починає кристалізуватися. Це створює враження "снігової хуртовини". Бензойна кислота вкриває білими пухнастими кристалами хвойні гілочки.
Ведучий 2 Конкурс 4. Участь бере один учасник від команди. Завдання виконуєте на дошці. Скласти генетичний ряд перетворень і розв'язати його, використовуючи всі класи неорганічних речовин. Враховується швидкість та правильність розв'язування.
Ведучий 1 Конкурс 5. "Ти мені, я тобі".
Учасники команд по черзі один одному дають запитання учасникам іншої команди.
Ведучий 2 Конкурс 6. Хімія — це практична наука. У цьому конкурсі ви станете лаборантами. Вам потрібно виявити кислоту з-поміж даних речовин, записати рівняння якісної реакції у молекулярному та йонному вигляді. (Одна команда виявляє хлоридну кислоту, інша сульфатну.)
(Правильність виконання роботи: спочатку за допомогою лакмусу перевіряємо у якій пробірці є кисле середовище, пізніше за допомогою якісного реактиву визначаємо яка саме кислота міститься в пробірці.)
Ведучий 1 Останній конкурс під назвою "Детектив".
Як Шерлок Холмс з його дедуктивним методом, так і будь-який детектив має вже тільки по опису визначити, про яку речовину йдеться. Командам будуть прочитані деякі визначення, що стосуються загаданої речовини. Якщо є відповідь після першого визначення, то присуджується 5 балів, після другого — 4 бали, третього — 3 бали тощо.
Завдання для першої команди:
1.                Хімічно активний газ.
2.                Це алотропна модифікація типового неметалу.
3.                Газ із приємним свіжим запахом.
4.                Утворюється під час грози.
5.                Утворює озоновий шар. ( Озон.) Завдання для другої команди:

1.                Головний елемент у царстві мінералів і гірських порід.
2.                За поширеністю в земній корі посідає друге місце після Оксигену.
3.                Входить до складу кремнезему.
4.                Приємно спекотного літнього дня полежати біля моря на його оксиді.
5.                Добувають силіконові каучуки. (Силіцій.)
Ведучий 2. Після семи конкурсів ми змушені розпрощатися з командою, яка отримала менше ключів. Команда-переможець має право позмагатися за головний приз, який міститься у цій скриньці (демонструє скриньку з призами). Для цього потрібно відгадати слово-код. Але щоб відпочити, зібратись з думками, налаштуватися на нові випробування, подивимось ще один цікавий дослід.
Опис досліду:
Ведучий говорить про те, що біологи виводять нові гібриди фруктів, овочів і квітів. При цьому фрукти й овочі набувають великих розмірів і рідкісних смакових якостей, а квіти — небаченої краси забарвлення. Для виведення нових сортів квітів із зміненим забарвленням потрібно кілька років. Хіміки знають спосіб, як вмить перетворювати, наприклад, жовті квітки в червоні або сині.
На підтвердження слів ведучого експериментатор бере з вази дві жовті квітки. Одну з них він занурює в стакан з прозорою рідиною, і квітка стає яскраво-червоною. Другу квітку він занурює в інший стакан з прозорою рідиною, і вона перетворюється з жовтої в яскраво-синю.
Щоб показати такий дослід, фільтрувальний папір фарбують розчином хлорного заліза в жовтий колір і висушують. Потім з цього паперу вирізають красиві квіти і прикріплюють їх на дротинах. Потім в один стакан наливають розчину роданистого калію, а в другий — розчину жовтої кров'яної солі. Роданисте залізо забарвлене в червоний колір, а жовта кров'яна сіль є синьою фарбою (берлінська лазур).
Ведучий І. Приступаємо до розгадування підказок.
Підказка 1. Загадка.
Я хамелеон хімічний,
Кольори міняти звичний.
Як буваю я червоний,
В сірниках усім відомий.
Як у кисні я згоряю,
Хмарку диму випускаю.
Порох з мене роблять димний.
Білий — я поводжусь дивно:
На отруту обертаюсь,
Сам собою загоряюсь.
Ви вже скажете, мабуть,
Як хамелеона звуть? (Фосфор )
Ведучий 2. Підказка 2.
Ребус
Відповідь: Азот.
Ведучий 1. Наступною підказкою є слово, яке ви прочитаєте, розгадавши кросворд (вертикальне слово, перша буква у клітинці під номером 1).



1




2





3






4







1. Вчений, що склав витискувальний ряд металів, який було названо його іменем.

2.         Метал, що використовуютьдля виготовлення електромагнітів. (Ферум )
3. Різновид атома з однаковим протонним, але різним нуклонним числом.
(Ізотоп )
4. Система, що складається з двох і більше компонентів. (Суміш )
Ведучий 2 Остання підказка у чорному ящику.
Елемент, аморфна видозміна якого використовується для виробництва друкарських фарб. Що знаходиться у чорному ящику? (Сажа, елемент Карбон.)
Ведучий 1 Маючи слова-підказки, об'єднайте їх та скажіть яке слово-код загадане.
Відповідь: неметали.

Якщо відгадано правильно, то журі дозволяє відкрити скриньку з призом та вітає переможців. Якщо слово-код не відгадане, то команда вважається переможцем, але приз не отримує.


Немає коментарів:

Дописати коментар