субота, 6 грудня 2014 р.

Конспект уроку "Глюкоза. Будова та властивості."

                 Тема уроку:  "Глюкоза.                                 Будова та властивості"

Мета:  
               навчальна:  вивчити будову глюкози, її особливості як представника речовин із подвійними властивостями з позиції причинно-наслідкової залежності між складом, будовою та характеристиками; розглянути її поширеність у природі та значення для життєдіяльності організму;
                розвивальна: продовжити формувати вміння учнів порівнювати та узагальнювати на прикладах матеріалу про будову і властивості альдегідів та спиртів; формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, що характеризують властивості глюкози, уміння виконувати лабораторні досліди, робити висновки із спостережень;
               виховна: виховувати ініціативність, наполегливість у досягненні кращих результатів навчання.

Обладнання та матеріали: дві чорних коробки (в одній – люстерко, в іншій – шоколад); соки (яблучний, морквяний, виноградний), розчин меду; розчини CuSO4 , NaOH, глюкози; штатив із пробірками, спиртівка, сірники, пробіркотримач; ноутбук, проектор, екран.

Основні поняття і терміни: альдегіди, спирти,  альдегідо спирт, якісна реакція, бродіння, окиснення, гліколіз.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми роботи: проблемний виклад матеріалу (бесіда) із застосуванням особистісно зорієнтованого підходу у вивченні хімії, демонстрація, експериментальне дослідження, групова робота, повідомлення учнів.

Очікувані результати.

                           Учень: -  знає хімічний склад, будову, властивості глюкози;
                                        - складає відповідні рівняння реакцій;
                                       - вміє доводити, що глюкоза є альдегідо спиртом;
                                       - визначає наявність глюкози у продуктах харчування;
                                       - розуміє роль глюкози в живих організмах, та                                                              застосування.
                                        


                                        Хід уроку


І. Організаційний момент

 Психологічне налаштування на сприйняття нового матеріалу

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Створення проблемної ситуації шляхом використання запитань

   Перед вами на столі – дві коробки. В одній із них знаходиться річ, без якої не уявляє життя прекрасна половина людства. Якби ця річ зникла, то всі жінки світу, напевно, були б у розпачі. В іншій коробці – речовина, яку всі люблять, вона тане в руках, але слід залишає на губах. Ці речі об’єднує одна хімічна речовина. Що ж це за речі, в ході уроку ви здогадаєтеся й назвете ці предмети.


   Проблемні запитання
-         Чому нестача глюкози в організмі викликає непритомність?
-         Чому для угамування спраги краще пити виноградний сік?
-         Що знаходиться в коробках?

ІІІ.. Повідомлення теми та мети уроку

-         Що ми будемо робити на сьогоднішньому уроці?(Вивчимо будову та властивості глюкози)
-         Як ми це будемо робити? (За допомогою експерименту).
-         Для чого ми це робитимемо? (Щоб навчитись застосовувати закони і теорії для встановлення залежності між властивостями та будовою речовини, знати практичне використання глюкози , вміти виявити її у продуктах харчування)



IV. Вивчення нового матеріалу

1.     Історичні відомості
    У 1870 р. німці Рудольф Фіттіг і Адольф Байєр вивели хімічну формулу глюкози, виходячи з її властивостей.
    У 1890 р. німець Еміль Фішер синтезував глюкозу, тим самим довівши її будову.
     У 1902 р. француз Луї Жозеф Пруст отримав  глюкозу з винограду.

2.     Визначення молекулярної формули глюкози.

     Спробуємо визначити молекулярну формулу глюкози, розв’язавши розрахункову задачу.( Індивідуально розв’язує учень на дошці)

   ( Під час розв’язування задачі проводиться  опитування інших учнів вивченого матеріалу з тем: «Спирти», «Альдегіди» та «Карбонові кислоти» у формі бесіди)
-         Загальна формула спиртів.
-         Яка функціональна група характерна спиртам?
-         Якісний реактив на спирти. Ознака якісної реакції.
-         Загальна формула класу альдегідів.
-         Яка функціональна група характерна альдегідам?
-         Які є якісні реакції на альдегіди? Які їх ознаки?
-         Які типи реакцій характерні альдегідам?
-         Загальна формула одноосновних карбонових кислот.
-         Функціональна група карбонових кислот, її назва.

(Перевіряємо та обговорюємо розв’язання задачі.)

3.     Будова молекули глюкози
  Тепер дослідимо структурну формулу глюкози.
Які ж функціональні групи має ця речовина?

І ряд. Досліджує наявність групи гідроксильної.
ІІ ряд. Досліджує наявність альдегідної групи.
ІІІ ряд. Досліджує наявність карбоксильної групи.

 Розкажіть про свої спостереження та зробіть з цього висновок.

На основі молекулярної формули, висновків дослідження та поняття валентність складемо структурну формулу глюкози.


Висновок: глюкоза – альдегідо спирт.

Залежно від розташування атомів Оксисену розрізняють  α та β – форми глюкози. (відображаються на екрані)
 Ізомер глюкози – фруктоза.

4.     Фізичні властивості глюкози

Глюкоза – біла кристалічна речовина, солодка на смак і добре розчинна у воді.(Демонстрація)

5.     Хімічні властивості глюкози

-
Чи залежать властивості речовин від їхньої будови?
-         Які  хімічні властивості будуть характерні для глюкози знаючи, що до її складу входить альдегідна група?
а) реакція «срібного дзеркала»
б) окиснення купрум гідроксидом
в) відновлення до шестиатомного спирту (сорбіт)

Специфічні властивості.     

  Спиртове бродіння. Яке відбувається при дії на глюкозу ферментів дріжджів.
(відображається рівняння на екрані)

    Глюкоза бере участь у процесах обміну, що відбуваються в організмі людини  або тварини. Зокрема це такі процеси як окиснення та гліколізу.

       Герої роману Жуля Верна «Діти капітана Гранта» збиралися повечеряти м’ясом підстреленої  ними дикої лами (гуанако). Та виявилося, що воно зовсім не придатне для харчування. «Можливо, воно довго лежало?» - запитав один із них. «Ні, воно, на жаль, дуже довго бігло! – відповів учений-географ Паганель. – М’ясо гуанако смачне лише тоді, коли тварина вбита під час відпочинку, але якщо за ним довго полювати і тварина довго бігла, тоді м’ясо неїстівне».
      Навряд чи Паганель зумів би пояснити причину описаного ним явища. Але, користуючись даними сучасної науки, зараз зробити це зовсім неважко.
      Розпочати прийдеться здалеку. Коли клітина дихає киснем, глюкоза «згоряє» в ній, перетворюючись у воду і вуглекислий газ, і виділяє при цьому енергію.
(Демонструється на екрані реакція окиснення глюкози)

Але припустимо, що тварина довго біжить або людина швидко виконує яку-небудь важку фізичну роботу. Кисень не встигає потрапити в клітини м’язів. Клітини «задихаються» не відразу. Розпочинається процес – гліколіз. Глюкоза розкладається  утворюючи молочну кислоту.

(Демонструється на екрані реакція розкладу глюкози)

Кожен, хто пробував кисле молоко або кефір, знайомий з її смаком. Енергії при цьому виділяється в 13 разів менше, ніж при окисненні. Чим більше молочної кислоти утворилося в м’язах, тим більше людини чи тварина відчуває втому. Саме молочна кислота зробила несмачним м’ясо тварини, підстреленої героями Жуля Верна.

6.     Це цікаво
В організмах деяких жаб глюкоза знайшла незвичайне застосування. У зимовий час інколи можна знайти жаб, які повмерзали в льодяні глиби, але після розмерзання земноводні оживають. Який же тут секрет? З настанням холодів у крові жаб у 60 разів збільшується кількість глюкози. Це й заважає утворення всередині організму кристалів льоду, що було б для них смертельним.

7.Поширення в природі
(презентація учнівського проекту)

8.Синтез глюкози
Одержують з формальдегіду в присутності кальцій гідроксиду.


V. Експериментальна робота

Тема. Виявлення глюкози у продуктах харчування.
Мета: виявити глюкозу в продуктах харчування.
Обладнання: пробірки із соками, розчин меду, розчини: купрум сульфату та натрій гідроксиду.

Хід роботи
1)     Приготувати розчин купрум гідроксиду.
2)     Додати розчин у пробірку з соком.
3)     Нагріти пробірку.
4)     Зробити висновок.


VI. Презентація учнівських проектів
(Учні попередньо отримали завдання – підготувати інформацію про глюкозу в побуті та медицині.)

VII. Підбиття підсумків уроку

Давайте дамо відповіді на питання, що турбували нас на початку уроку.

Рефлексія
-         Які у вас виникли труднощі?
-         Що здалося найбільш цікавим?
-         Що вас здивувало?
-         Які знання допомогли вам дослідити глюкозу?

VIII. Домашнє завдання


Опрацювати конспект.

Немає коментарів:

Дописати коментар